2009. január 31., szombat

Az álmisztikus rockszörnyeteg

Led Zeppelin: Kashmir /1975/

(Bevezetés helyett)

A Led Zeppelin nagyon régen a látókörömben van, és sokáig mégsem volt a látókörömben igazán. Apum egyik kedvenc zenekaraként ismertem tőlük ezt-azt, sokszor hallottam a Whole Lotta Love-ot, és tisztában voltam vele, hogy a zenéjük fontos része a rocktörténelemnek. Ugyanakkor semmi nem vitt arra, hogy ennél a felületes ismeretnél tovább lépjek. Egész mostanáig; és nem győzök csodálkozni, hogy mehettem el egy ilyen kaliberű zenekar mellett ilyen sokáig.

Az történt, hogy eszembe jutott a Kashmir, amit nemrégiben többször is elkaptam a VH1-on. Hirtelen kíváncsi lettem, hogyan szól a dal, amikor több teret kap, mint amennyit a TV-készülék aprócska hangszórója enged neki. A hatás nem maradt el: azóta nem telik el nap anélkül, hogy ne hallgatnám meg, a szövege kikerült a hűtőszekrényre, és épp most indítottam egy blogot ilyen és ehhez hasonló felfedezéseimet megosztandó.

A dal 1975. február 24-én jelent meg a Physical Graffiti albumon, de részleteiben már 1973-ban létezett. Akkoriban történt, hogy a basszusgitáros, John Paul Jones többször késett a stúdióból, Jimmy Page pedig arra használta az időt, hogy a dobos John Bonhammel dolgozzon azon a riffen, amely később a Kashmir központi témája lett :) Egy másik érdekesség, hogy a dal szerzésekor a zenekar tulajdonképpen még nem is járt az Indiához közeli Kashmirban, a szöveget valójában egy Marokkóban, a sivatagban tett hosszú autóút ihlette :)

"Álmisztikus rockszörnyeteg"-nek az 1001 dal, amit hallanod kell mielőtt meghalsz című könyv Physical Graffitivel foglalkozó szerzője titulálta a Kashmirt. Hogy mitől "álmisztikus", azt (még) nem kimondottan értettem meg; ellenben a "rockszörnyeteg" elnevezést nagyon találónak érzem. Olyan monumentális ez a zene, és közben olyan hátborzongató, hogy nemcsak a figyelmet tartja fenn 8 és fél percen keresztül, hanem tekintélyt is követel. Nem csoda, hogy az énekes Robert Plant kedvenc saját dalként tartja számon, és Jimmy Page is a Led Zeppelin mérföldkövet jelentő szerzeményei közé sorolja.

Hogy mi történt volna, ha Jones bácsi annak idején pontosan járt volna a stúdiófelvételekre, szerencsére soha nem tudjuk meg :)

5 megjegyzés:

Névtelen írta...

wow! Új blog, Led Zeppelin, Kashmir! :-) Régi kedvencem, bár mostanában nem hallgattam, most kedvet kaptam, hogy újra elővegyem. Örülök az új blognak, és nagyon ígéretes a kezdet! ;-)

pinter.bence írta...

Nekem meg a Kashmír esett k ia Led Zeppelin érámból, én nem is tudom miért, most utánanézek. Az biztos hogy nem több mint háromszor hallottam a VH1-on.

Névtelen írta...

"disz iz a mjúzikal dzsörni..." :) Már most érzem, hogy jó lesz! Olyan változatos dalok fognak szerepelni a lejátszómban hogy ihajj :) Köszi így előre is! :)
És sok sikert a jövőben!

Sage írta...

Nem vagyok egy nagy Zeppelin-rajongó, de ezt a számot ismerem, bár a címét nem tudtam. Most már tudom. Köszönöm, hallgatom.

eebag írta...

Köszönöm a kedves, bíztató hozzászólásokat :)

Nem célom Zepp-rajongókká konvertálni az olvasótáboromat, viszont annak örülök, hogy meghoztam a kedveteket a Kashmir meghallgatásához. Kommenteljetek ám bátran olyat is, hogy "meghallgattam, de nem tetszett", ha ez a helyzet :)